EU-DEMOKRATIAA!
© Jorma Jaakkola
Julkaistu 1.6.2024
Päivitetty 10.7.2024
EU-demokratia on lumedemokratiaa
Mikä on EU:n asetus?
Hyvä lukija, tervetuloa lukemaan ja ihmettelemään! Toivottavasti luette tekstin loppuun.
Millainen säädös EU:ssa on ASETUS?
Vastaus lyhyesti sanottuna:
Asetus on kaikkein epädemokraattisin EU-säädös!
Asetus nimittäin tulee voimaan ilman eduskunnan - ilman minkään jäsenmaan parlamentin - äänestystä, suoraan jäsenyyden velvoitteena.Se, että suomalainen "EU-kansalainen" saa äänestää EU-parlamenttivaaleissa ja eduskuntavaaleissa, ei ole todellista demokratiaa. Nimittäin EU:n päätösvalta on Suomen eduskunnan päätöksenteon yläpuolella.
Muun muassa Suomessa kritisoitu ennallistamisasetus ja Marinin hallituksen aikainen asetus EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä ja elpymiskokonaisuudesta ovat EU-säädöksiä, joista ei siis minkään jäsenmaan parlamentissa äänestetä.
ASETUS
Komission sivulta löytyy teksti:
"Asetukset ovat säädöksiä, joita sovelletaan automaattisesti ja yhtäläisesti kaikissa EU-maissa heti niiden tultua voimaan. Niitä ei tarvitse erikseen saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä. Asetukset sitovat kaikkia EU-maita koko laajuudessaan."
Edellä oleva teksti löytyy komission sivulta ottamastani kuvakaappauksesta, joten kannattaa jatkaa lukemista! Laitoin kuvakaappauksen yhteyteen myös linkin tiedon lähteeseen.
Laajempi selvitys asetuksesta ja EU-demokratiasta löytyy alla olevasta selvityksestä, joka ei ole musta-tuntuu-juttua, vaan virallista tietoa.
VALTIONEUVOSTON SELONTEKO VNS 2-1991
Tammikuun 9. päivänä 1992 eduskunnalle annetussa Valtioneuvoston selonteossa (VNS 2-1991) "EY-jäsenyyden vaikutuksista Suomelle" on maininta, että Suomen eduskunta osallistuu etukäteen jäsenyyden velvoitteisiin.
Mainittakoon, että jäsenyyden velvoitteita olivat kaikki jo tuolloin (siis 9.1.1992) voimassa olleet EY-säädökset (acquis) ja myös 9.-10.12.1991 Maastrichtissa esitelty liittovaltiosuunnitelma (finalite politique).
Kuva selonteon VNS 2-1991 sivun 24 vasemmasta palstasta, luvusta"III OIKEUSJÄRJESTYS JA POLIITTINEN PÄÄTÖKSENTEKOJÄRJESTELMÄ"
Tuo teksti hämmästytti minua. Miten ihmeessä jo jäsenyysneuvotteluissa eduskunta sitoutuu ennakolta ratkaisuihin, ja että ennakkohyväksyminen sitoisi eduskuntaa oikeudellisestikin?
Osa EY-säädöksistä ei edellytä Suomen valtion voimaansaattamistoimia!
Mitä nuo tekstit tarkoittavat?
Tekstit herättivät mielenkiintoni lukea lisää ja tutkia asiaa...
Kuva edellä mainitun sivun 24 oikeasta palstasta:
EY:n perussopimus on Rooman sopimus, jota on vuosikymmenten varrella täydennetty. Eduskunnalle 9.1.1992 annetun selonteon ( VNS 2-1991) edellä , siis 9.-10.12.1991 esiteltiin Maastrichtissa perussopimuksia täydentävä liittovaltioon johtava suunnitelma.
Kuvassa on selkeätä tekstiä, joka myös hämmästyttää:Erikoista selonteon tekstissä jo 9.1.1992 on maininta perussopimusten voimaansaattamisesta "supistetussa perustuslain säätämisjärjestyksessä" eli vain 2/3 eduskunnan enemmistöllä, sillä kyseistä säätämisjärjestystä koskeva lakiesitys tuli eduskunnan äänestykseen vasta 17.1.1992!
Selonteon mukaan siis oltiin varmoja, että eduskunnasta löytyisi 17.1.1992 äänestyksessä 5/6 kiireellisyysenemmistö valtiopäiväjärjestyksen muutokseen eli myöhemmin tapahtuvaan tien raivaamiseen EY:n jäseneksi vain 2/3 enemmistöllä.
Koska Suomen EY-jäsenyys kaikkine velvoitteineen hyväksytään eduskunnassa vain 2/3 enemmistöllä, herää kysymys, miten Suomen perustuslakia yllä olevan tekstin perusteella muutetaan?
Lähdin tutkimaan lisää EU:n päätösten voimaansaattamissäädöksiä. Perustuslain "muutostarve" selkisi. Selvisi myös se, että asetus on rajuinta EY-säädöstä, sillä siitä ei jäsenmaan parlamentin kuulu äänestää ollenkaan.
Siis asetus tulee jäsenmaassa voimaan jo jäsenyyden velvoitteena, koska se kuuluu perussopimukseen (Rooman sopimus, Maastrichtin sopimus).
PERUSTUSLAIN MUUTOKSET EY-VELVOITTEIDEN HYVÄKSYMISEKSI
EY:stä tulevien säädösten eduskuntakäsittelyä varten Valtiosääntökomitean tehtävänä oli tehdä mietintöjä EY-velvoitteiden hyväksymiseksi.
KOMITEANMIETINTÖ 1992:23
Sitaattina mietinnön 1992:23 kuvailulehti:
"Komiteanmietintö 1992:23
VALTIOSÄÄNTÖKOMITEA 1992:n II OSAMIETINTÖ
ETA-sopimuksesta aiheutuvat järjestelyt
Toimielimen asettamispäivä 5.3.1992
Julkaisun päivämäärä 18.6.1992
puheenjohtaja Seppo Tiitinen
sihteerit Niilo Jääskinen, Ora Meres-Wuori, Peter Saramo
ISBN 951-47-5282-1
ISSN 0356-9470
Tiivistelmä:
"Komitea on selvittänyt, miten ETA-sopimus vaikuttaa eduskunnan, tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulkopoliittisiin ja kansainvälisiä asioita koskeviin valtaoikeuksiin sekä niihin liittyviin päätöksentekojärjestelmiin ja työnjakoon. Komitea on esittänyt muutoksia ja lisäyksiä Suomen Hallitusmuotoon, valtiopäiväjärjestykseen, lakiin valtioneuvoston ministeriöiden lukumäärästä ja yleisestä toimivallasta sekä valtioneuvoston ohjesääntöön. Komitea tekee loppumietinnössään toimeksiantonsa mukaisesti vastaavan selvityksen ja siitä mahdollisesti aiheutuvat esitykset Euroopan yhteisön jäsenyyden mahdollisesti vaatimien järjestelyjen osalta."
Mietinnön ehdotuksesta säädettiin kaksi lakia, jotka oli päivättiin 10.12.1993.
Laki 1116-1993 10.12.1993
Ensimmäisellä lailla (Laki 1116-1993) karsittiin presidentin ulkopoliittinen päätösvalta. Lain voimaan tuloon saakka Hallitusmuodon 33 §:ssä oli lukenut, että presidentti määrää ulkopolitiikasta.
Lailla 1116-1993 alkuperäisen presidentin valtaoikeuksia koskevan Hallitusmuodon 33 §:n tekstin perään lisättiin kohta a. Katso kuva.
Toisessa momentissa on outoa tekstiä:
Loppukaneettina hallitus päättää muistakin ETA:an ja EY:hyn liittyvistä toimenpiteistä!
Klikkaa sininen linkki Hallitusmuodon 33 a §
HM 33 a §:ssä väitetään, että Eduskunta osallistuu johonkin. Mihin? Siksi pitää palata tekstiin:
Miten eduskunta osallistuu ETA:ssa ja EY:ssä tehtävien päätösten valmisteluun?
Vastaus löytyy samana päivänä päivätystä laista (Laki 1117-1993) eli puhemiehen pykälän (VJ 54 §) muutoksesta.
Laki 1117-1993 10.12.1993
Tällä toisella lailla (Laki 1117-1993) säädettiin Valtiopäiväjärjestyksen 54 §:ään eli puhemiehen pykälään tekstin rukkaus eli a-, b- ja c-kohtien lisäys.
Valtiopäiväjärjestyksen 54 §:n b-kohta on asetuksen ennakkokäsittelyä varten eduskunnan täysistunnossa. Äänestääkö eduskunta, vaiko vain keskustelee?
Seuraavaksi kuva Valtiopäiväjärjestyksen 54 pykälästä, joka oli säädetty ETA-jäsenyyttä varten. Löytyykö tekstistä kohta, jossa sanotaan, että eduskunta äänestää?
Edellä oleva oli siis säädetty EY-säädösten ennakkokäsittelyä Suomen ETA-jäsenyydessä.
Klikkaa sininen linkki Puhemiehen pykälä VJ 54
Juuri ennen EU-jäsenyyttä (31.12.1994) rukattiin VJ 54 pykälää lisäämällä kohtia. Katso kuva
Miten eduskunta tekee päätöksen täysistunnossa? Lue uudelleen ja ihmettele!
Klikkaa yllä oleva lakiteksti sinisestä linkistä Puhemiehen VJ 54 § 31.12.1994
Perustuslaki 2000:een tekstit uudistettiin. Lue pykälien tekstit.
Puheenvuorot käytetään puolueiden suuruusjärjestyksessä, ensin käyttää etukäteen valmistellun suurimman puolueen edustaja ja viimeisenä pienimmän puolueen edustaja. Jos aikaa jää, voivat yksittäiset kansanedustajatkin käyttää puheen vuoron.
EY-demokratia ei vuonna 1992 selontekoa (VNS 2-1991) käsiteltäessä ollut todellista suomalaista demokratiaa, sillä asetus on jäsenmaata velvoittavaa, joten EU-säädökset olivat Suomen silloisen Hallitusmuodon 1- ja 2-pykälien vastaisia. Niin ja tietenkin myös nykyisen perustuslain 1-, 2- ja 3-pykälien kanssa ristiriidassa.
Kyseiset pykälät täysivaltaisesta tasavallasta ja vallan kolmijaosta ovat merkityksettömiä eli ns. kuolleita kirjaimia.
Direktiivi puolestaan on EY-säädös, lainsäädäntöohje, josta jäsenmaan parlamentti saa tehdä kansallisen lain, mutta vain EY-määräysten edellyttämällä tavalla.
ASETUKSET JA DIREKTIIVIT
Klikkaa tietolähde sinisestä linkistä EU-law
Asetus Wikipedian mukaan:
Klikkaa sininen linkki Asetus Wikipediassa
PÄÄMINISTERI MARININ PÄÄMINISTERIN ILMOITUS
Pääministeri Marin piti 9.9.2020 pääministerin ilmoituksen EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä ja elpymiskokonaisuudesta. Kysymyksessä on asetus, josta eduskunta voi vain keskustella.
EU:n monivuotiseen rahoituskehys-asetukseen liitettiin myös asetus Koronan aiheuttamasta elpymiskokonaisuudesta. Esitys asetuksesta oli päivätty jo 28.5.2020.
Keskustelu alkoi kello 14. Pääministeri Marin sanoi:
"Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä päästiin sopuun heinäkuussa yli kahden vuoden tiiviiden neuvottelujen jälkeen."
ja
"Suomi pyrki myös aktiivisesti varmistamaan, että elpymisväline on EU:n perussopimusten mukainen. Suomen pyynnöstä neuvoston, eli jäsenmaiden, oikeuspalvelu arvioi huolellisesti kokonaisuuden ja katsoi sen perussopimusten mukaiseksi. Lopullisen kannan asiaan muodostaa EU-tuomioistuin."
Ensimmäinen sitaatti kertoo, että asetuskokonaisuudesta päästiin sopuun jo heinäkuussa 2020 ja että elpymisvälineasetus on Suomen pyynnöstä arvoitu perussopimusten mukaiseksi.
Missä vaiheessa asetukseen oli tehty Suomen eduskunnan täysistunnon päätös?
Viimeisen ryhmäpuheenvuoron käytti Harry Harkimo kello 14.56-14.58. sen jälkeen puheenvuoro annettiin kello 14.59 Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraiselle. Tuppuraisen jälkeen alkoi debattikeskustelu 15.02, joka päättyi pari minuuttia yli kello 17. Ennen keskustelun päättymistä mainittiin, että elpymiskokonaisuuteen liittyvistä omista varoista tulee varsinainen päätöksenteko myöhemmin eduskunnassa eli 18.5.2021.
Klikkaa sininen linkki eduskuntakeskusteluun
"Eduskunta hyväksyi EU-elvytyspaketin, 10 kokoomuslaista ja kaksi keskustalaista liittyi vastustajiin – katso miten kansanedustajat äänestivät
Euroopan unionin mittava elvytyspaketti on saanut eduskunnan hyväksynnän. Kokoomuksesta paketin vastustajiin liittyi entinen puhemies ja ministeri Paula Risikko. Hallituspuolueiden edustajista vastaan äänesti kaksi.
ANTTI PILKE, VOITTO-ROBOTTI, MATTI KOIVISTO 18.5.2021 14:00 Päivitetty 18.5.2021 17:55
Eduskunta on hyväksynyt EU:n elvytyspaketin, jonka on tarkoitus nostaa EU-alue jaloilleen koronakriisin jälkeen.
Paketti sai eduskunnan hyväksynnän äänin 134–57. Paketin hyväksymiseen vaadittiin kahden kolmasosan enemmistö."
KRONOLOGIA ELPYMISVÄLINEASETUKSESTA
- Elpymisväline oli jo 16. heinäkuuta 2020 EU:n virallisessa lehdessä sivuilla C 364/124-C 364/131. Klikkaa sininen linkki Elpymisväline EU:n virallisessa lehdessä
- Eduskunnan päätös omista varoista 18.5.2021. Klikkaa sininen linkki Ylen uutinen
Äänestyksessä 18.5.2021 oli enää kysymys Suomen valtion budjettiin liittyvistä omista varoista, siitä, miten Suomi käyttää takaisin saamansa rahat.
LAKIEN PALJASTUS MAATALOUTTA KOSKEVISTA ASETUKSISTA
Mitä eduskunta tulikaan hyväksyneeksi vuonna 1994?
Sitaatit kahdesta eri laista, joilla eduskunta luovutti Suomen maatalouden päätösvallan maan rajojen ulkopuolelle:
1. EU-liittymislakiesitys:
HE 135-1994 vp, sivu 36:
”5.1.3.1.Maatalous
Maatalouspolitiikan tavoitteet ja periaatteet"
"EY:lle on annettu yksinomainen toimivalta maatalouspolitiikan tavoitteiden toteuttamiseksi. Jäsenvaltiot eivät voi noudattaa kansallista maatalouspolitiikkaa.”
2. Erillinen EY:n yhteistä maatalouspolitiikkaa (CAP) koskeva lakiesitys:
"HE 149-1994 vp (CAPin voimaansaattaminen Suomessa)"
Sitaatti kohdasta
”1.2. Euroopan yhteisön (EY) yhteinen maatalouspolitiikka ja lainsäädäntö”:
"Euroopan yhteisöjen lainsäädäntö"
”EY:lle on annettu yksinomainen toimivalta maatalouspolitiikan tavoitteiden toteuttamiseksi. Jäsenvaltiot eivät voi noudattaa kansallista maatalouspolitiikkaa tai antaa kansallisia säännöksiä asioista, joista on säännelty yhteisötasolla.
EY:n yhteistä maatalouspolitiikkaa säännellään pääasiassa asetuksilla, mutta myös direktiiveillä ja päätöksillä. Yhteistä maatalouspolitiikkaa sääntelevät asetukset sekä niiden nojalla annetut päätökset ovat jäsenyyden toteutuessa sellaisenaan Suomea sitovia ja tulevat ilman erillistä voimaanpanoavälittömästi sovellettaviksi.”
Siis: EY:llä on yksinomainen toimivalta maataloudessa ja EY:n yhteistä maatalouspolitiikkaa säännellään pääasiassa asetuksilla.
Hyvä kysymys:
Miksi Hallituksen esityksissä HE 135-1994 ja HE 149-1994 kummittelee lyhenne EY?
Siksi, että EU on mielikuvien EU. Nimittäin EU:n syntyminen marraskuussa 1993 on suomalaisten päättäjien harhautus, josta on virallisesti huomautettukin. Maastrichtin sopimuksen liittovaltioon johtavat aiheet olivat vain tulevaisuuden suunnitelma.
EU nimittäin syntyi vasta 1.12.2009, jolloin EU-perustuslaki, jota harhautusmielessä kutsutaan Lissabonin sopimukseksi. EU-perustuslaki-nimitys vaihdettiin Lissabonin sopimukseksi sen jälkeen, kun Ranska ja Alankomaat hylkäsivät sopimuksen kansanäänestyksessä touko-kesäkuussa 2005.
Vasta EU-perustuslaissa Euroopan unioni sai "oikeushenkilön aseman" ja Maastrichtin liittovaltioaiheet saivat lainvoiman. Samalla EY (eli kolme Euroopan yhteisöä) lakkasi olemasta.
Klikkaa sininen linkki Sopimus EU:n perustuslaista
Kysymys:
Eivätkö kansanedustajat vuosina 1992-94 ETA- ja EY-päätöksiä tehdessään ymmärtäneet ennakkopäätöksen eli asetuksen merkitystä?
Ilmeisesti eivät, sillä tämänkin päivän ministerit ja kansanedustajat eivät sitä näytä ymmärtävän. Ymmärtämättömyys käy esille myös EU-parlamenttiehdokkaiden katteettomista lupauksista.
Vai onko niin, että EU-parlamenttiin pääseminen on hillotolppa eli unelmien täyttymys?
Suomen kansalaisia on jo 30 vuotta järkyttävällä tavalla harhautettu äänestämään EU-parlamenttivaaleissa.
TOTUUDEN KERTOVA ULKOMINISTERIÖN JULKAISU
Paljon kertova Ulkoministeriön julkaisu ”Ora Meres-Wuori: Integraatioratkaisut ja Suomen ulkopoliittinen päätöksentekojärjestelmä, Ulkoasiainministeriö 1994, Helsinki" paljastaa asian. Sitaatti:
”Lainsäädäntövallan, toimeenpanovallan ja tuomiovallan luovuttaminen eräin osin EY:n toimielimille ottaen huomioon myös EY:n tuomioistuimen kehittämät oikeusperiaatteet välittömästä oikeusvaikutuksesta ja ensisijaisuudesta rajoittavat Suomen täysivaltaisuutta. Toisaalta tällainen luovutus on ristiriidassa myös kunkin valtiollisen perustehtävän luovuttamista koskevien sääntöjen ja käytännön kanssa.”
Todella selkeätä tekstiä.
Asetus on välitöntä oikeusvaikutusta, siis ilman eduskunnan päätöstä.
Suomen valtion päätösvallan luovuttaminen EU:lle Hallitusmuodon 1 ja 2 pykälien vastaisesti on laiton eli Suomi ei ole päivääkään ollut EU:n jäsen.
Päätösvallan luovuttamisessa - presidentti Mauno Koiviston määräyksillä - tapahtui valtiopetos.
Valtiopetos on rikos, joka ei vanhene.
Miksi jokaista suomalaista koskevasta valtiopetoksesta ei puhuta?
Suomi ei enää ole demokratia eikä oikeusvaltio.
Kokemäen Jalonojalla 9.6.2024
Kokoomuksen jäsen numero 69267
044-230 2707
Voit lähettää viestiä sähköpostiini klikkaamalla sinistä linkkiä "Ota yhteyttä"
Voit jakaa tietoa kotisivustani alla olevien sosiaalisen median linkkien avulla